maandag 14 januari 2013

Algemeen minor HRD


Wanneer er wordt gekeken naar het huidige project (teamleadersproject) binnen de minor HRD, waar wij op dit moment met z’n allen aan bezig zijn zullen deze twee web tools ingezet kunnen worden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de eindpresentatie. We zouden de presentatie die wij geven aan Zuyd Hogeschool kunnen opnemen zodat andere medewerkers die hier ook gebaat bij zijn of interesse in hebben dit terug kunnen kijken of op dat moment kunnen volgen. Ook de teamleiders kunnen dan zien met wat voor een advies wij op dat moment zijn gekomen en ze kunnen hier zelf op terug komen. Een screencast zou gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld financiële gegevens duidelijker aan te geven in Excel of in andere programma’s. Zo kan bijvoorbeeld een faculteitsdirecteur zijn teamleiders laten zien, hoe ze bepaalde processen moeten aanpakken.
In de volgende alinea’s zal er meer informatie gegeven worden over hoe wij als subgroep denken dat deze tools ingezet kunnen worden.



Screencasting in het project

Screencasting zou wel een rol kunnen spelen bij het project wanneer er tijdens de presentatie iets nader uitgewerkt moet worden. Wanneer dit eerder al is gedaan en opgenomen, hoeft men dit niet nog een keer extra te doen, maar kan men gewoon het filmpje laten zien hoe de projectgroep tot een bepaalde oplossing is gekomen. Dit zou vooral kunnen bij het presenteren van financiële gegevens. Ook eerder in het project kan screencasting al ingezet worden. Wanneer de groep wil laten zien hoe ze tot een bepaald advies of een bepaalde conclusie zijn gekomen.


Screencasting op het gebied van de teamleiders

Teamleiders zullen waarschijnlijk vanuit de faculteitsdirecteuren bepaalde budgets toegewezen krijgen. Ze zullen hier dus mee moeten leren omgaan. De faculteitsdirecteur zal dan een bepaald budget vertrouwen aan de teamleider en hij/zij moet dan weer verantwoording afleggen bij de faculteitsdirecteur hoe deze teamleider het budget heeft uitgegeven en waarom. Bij deze handeling kan er een screencast worden gemaakt als hulpmiddel voor de teamleiders om te leren hoe zij met het systeem om moeten gaan waar de financiële aspecten plaats vinden. Zo zal er via de faculteitsdirecteur stap voor stap worden uitgelegd hoe de teamleider dit moet aanpakken.  

Weblectures in het project

Weblectures zijn naar ons idee goed inzetbaar tijdens het project. Het zou fijn zijn wanneer eventuele gastcolleges of uitleg van gastsprekers zou kunnen worden opgenomen waardoor het door de studenten thuis nogmaals bekeken kan worden. Vaak is het zo dat bij projecten die worden uitgevoerd voor externe bedrijven een gastspreker naar Zuyd Hogeschool komt. Dit is natuurlijk best een grote moeite voor een externe gastspreker. Daarom zou het handig kunnen zijn als zo’n persoon zijn gastcollege thuis opneemt en naar Zuyd Hogeschool opstuurt. Hierdoor kan de persoon in kwestie zelf bepalen wanneer hij dit opneemt, waardoor er wellicht ook meer gastsprekers bereid zijn om een weblecture te maken en deze op te sturen. Het nadeel hiervan is dat er geen vragen kunnen worden gesteld. Wel kan de gastspreker zijn e-mailadres benoemen in de weblecture om via deze weg nog vragen te beantwoorden. Natuurlijk is er ook nog een andere kant. Wanneer de gastspreker wel daadwerkelijk naar school komt om zijn college of uitleg te geven, kan dit alsnog worden opgenomen. Vaak is het zo dat studenten vooral luisteren en minder opschrijven terwijl dit wel noodzakelijk is. Waardoor je na het gastcollege toch nog belangrijke informatie gemist hebt. Het is daarbij fijn dat men het thuis nogmaals terug kan kijken zodat men dan de relevante informatie alsnog kan noteren.

Weblectures op het gebied van de teamleiders

Als we puur naar het aspect teamleiders kijken, waar het binnen het project om draait zouden weblectures goed ingezet kunnen worden. De cursussen die binnen de Hogeschool gegeven worden zouden bijvoorbeeld opgenomen kunnen worden zodat de teamleiders dit zelf nogmaals kunnen bekijken. Hiermee wordt bedoeld dat de cursussen oftewel hoorcolleges die worden gegeven aan de studenten zelf op Zuyd Hogeschool kunnen worden opgenomen met de PowerPoint presentatie ernaast. Deze kunnen teamleiders bekijken waardoor ze nuttige informatie kunnen meekrijgen. Deze kunnen zij dan ook weer in de praktijk gebruiken. Verschillende cursussen op People & Business Management zouden zeker bruikbaar kunnen zijn zoals de cursus HRM (Human Resource Management), HRD (Human Resource Development), verandermanagement etc. Tevens kan er op andere opleidingen van Zuyd Hogeschool gebruik gemaakt worden van bepaalde cursussen die worden opgenomen aan de hand van een weblecture.
Ook wil ik ook nog even verder gaan op de reacties van het vorige blog. Hieruit kan ik concluderen dat jullie positief tegenover de beide web tools staan. Ook werd hier aangekaart dat er nog veel meer mogelijk is op het gebied van Weblectures. Namelijk het aantrekken van avondstudenten of aanschuivers uit heel Nederland. Dit is dan inderdaad een heel nieuwe markt die tevoorschijn komt. Aanschuivers zijn werkende mensen die een enkel vak volgen.
Tevens werd er beschreven dat weblectures ingezet kunnen worden ter voorbereiding van werkcolleges. Hierdoor komen studenten al voorbereid binnen, het is vaak veel duidelijker als iets op beeld wordt weergegeven dan dat het bijvoorbeeld in een studiehandleiding op papier gezet is. Ik denk zelf dat de studenten d.m.v. een weblecture ter voorbereiding op een werkcollege het veel beter begrijpen dan dat zij het op papier lezen en niet visueel op beeld kunnen zien. Als ik voor mezelf praat is het zo dat ik een video veel sneller opneem dan een stuk tekst op papier. Dit is natuurlijk voor iedere student verschillend.


Andere opleidingsvormen

Wanneer we niet alleen naar het project kijken, maar bijvoorbeeld ook naar de training webtools zelf, kan er ook zeker gebruik worden gemaakt van beide webtools. Ik denk dat de studenten die deze training volgen het best fijn zouden hebben gevonden wanneer er bijvoorbeeld een screencast gemaakt was over het aanmaken van een wiki. We hebben zelf ervaren dat hier heel veel verwarring over is ontstaan. Doormiddel van een screencast hadden de studenten elkaar onderling kunnen helpen en kunnen zien hoe deze wiki in elkaar zat. Ook weblectures waren bij deze training zeer nuttig geweest, de contactmomenten zoals we allemaal weten zijn maar zeer gering doordat het een andere manier van leren betreft. Toch was het fijn geweest wanneer er af en toe wat informatie was gekomen. Mevrouw Diks had eventueel een weblecture op kunnen nemen, om bepaalde informatie door te spelen. In sommige gevallen had dit beter gewerkt dan twitter.
Als we naar de training ‘Workshops’ kijken, kan ik persoonlijk de screencast niet zo goed plaatsen. Omdat het vooral zelf oefenen is. Wel hadden we per subgroep misschien een weblecture van een deel van de workshop kunnen maken. Zodat andere hun mening konden geven. Wel hebben we dit natuurlijk ook al in de trainingen zelf gedaan, door feedback te geven op je medesubgroepen. Het is dus niet noodzakelijk om dit in te zetten bij deze training.
Wanneer we naar de theorielijn kijken, zou ik persoonlijk vooral weblectures inzetten. Het is van belang dat studenten de colleges bijwonen. Maar zelf zou ik het wel fijn vinden als we over de mogelijkheid beschikken om deze colleges terug te kijken. Zodat je zoals eerder genoemd belangrijke dingen die je op het moment van het college misschien over het hoofd hebt gezien terug te kijken.

Dit was eigenlijk onze kijk over het inzetten van de twee webtools binnen de minor HRD.
Ook heb ik nog wat navraag gedaan bij een student van de academie verloskunde omdat het nog niet duidelijk was hoe zij op deze academie bewaken dat de studenten wel nog naar de colleges blijven komen en ze niet voor een lege collegezaal komen te staan. Zij vertelde mij dat de opleiding verloskunde bijna niet is te vergelijken met andere opleidingen. Daar komt iedereen, 95% van de studenten, altijd naar de colleges. Dit is wel anders dan bij ons op de opleiding, People & Business Management. De studenten van verloskunde komen naar alle colleges omdat deze informatie essentieel is voor de stages die zij moeten lopen. Dit is begrijpelijk omdat zij deze informatie vaak in de praktijk meteen moeten kunnen toepassen. Deze kennis moeten ze weten om goed stage te kunnen lopen. Niemand wilt een stage herkansen en daarom komt iedereen altijd naar de colleges. Zij gebruiken de weblectures voor het leren van een tentamen en om het nog eens te herhalen. Tevens hebben de studenten vaak vragen die zij niet kunnen stellen aan de hand van een weblecture. Dus bij deze opleiding zorgen de stages ervoor dat de studenten naar de hoorcolleges blijven komen. De gelegenheid om vragen te stellen is ook erg belangrijk voor deze studenten.

Auteurs:
Rona Voncken
Patty Janssen

4 opmerkingen:

  1. Een prima verhaal. Goed doordachte ideeën. Ook de tips voor deze training neem ik ter harte. Inzet van screencasts of weblectures was zeker handig geweest. Ga ik me in verdiepen.

    Even een heel andere vraag:
    Hoe zit het me de bijdragen op dit blog van Mark en Levy?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de reactie. Mark en Levy gaan het volgende blog schrijven.

      Verwijderen
  2. Duidelijk en begrijpbaar verhaal. Daarnaast vind ik de bijdrage van weblectures in het project erg handig. Omdat tijdens een gastcollege veel informatie verteld wordt en soms maar de helft blijft hangen, is het fijn dat je het dan thuis op je gemak terug kunt kijken.

    Gr Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer uitgebreide informatie met veel ideeën. Ik denk dat weblectures een grote bijdrage kan leveren tijdens projecten, maar ook tijdens cursussen. Zoals Roel al zegt tijdens een gastcollege blijft vaak niet alle informatie hangen, terwijl dit toch specifieke informatie is hoe het precies in de praktijk gaat. Dat is fijn als je het thuis nog eens kunt terug kijken. Ook voor het leren van tentamens is het veel handiger en ik denk ook leuker om te leren van een video dan van dia's. Dia's is zeer droge stof en een video is veel interactief waardoor je denk ik makkelijker informatie opneemt en ook kunt beredeneren.

    Ralph

    BeantwoordenVerwijderen