dinsdag 18 december 2012

Weblectures & Screencasting

Om weblectures en screencasting tools te verduidelijken kunnen jullie het volgende filmpje van drie minuten even bekijken.


Dit filmpje is gemaakt door een docent van de opleiding social work van Zuyd hogeschool. Hier is te zien dat Zuyd hogeschool ook al flink bezig is met weblectures en screencasting. Ik vind het wel opmerkelijk dat op onze school in Sittard aan de Havikstraat nog niet zoveel wordt geĆ«xperimenteerd met weblectures of screencasting tijdens hoorcolleges. Op de sportcentrumlaan, de hotelschool, academie verloskunde en Zuyd hogeschool in Heerlen wordt al veel gebruik gemaakt van weblectures. In Heerlen bijvoorbeeld tijdens Kennis In Bedrijf (KIB) zijn er diverse presentaties opgenomen. Zelf heb ik nog contact gehad met een studente van de Academie Verloskunde in Maastricht. Ik vroeg me af of deze opleiding echt heel veel gebruik maakt van de weblectures en of de studenten er veel van mee krijgen. Zij vertelde mij dat bijna ieder college wordt gefilmd en dan wordt gepubliceerd op blackboard met de powerpoint erbij.  Zij vindt het persoonlijk erg handig en een fijne manier om het college terug te kunnen kijken en als naslagwerk te gebruiken bij het leren van de tentamens.  Ik denk dat studenten van onze opleiding, People & Business Management, het ook een ideale oplossing zouden vinden om de colleges nog eens terug te kunnen kijken op blackboard.

Weblectures moet eigenlijk altijd gebruikt worden ter ondersteuning en zeker niet ter vervanging. Dit zou geen goed uitgangspunt zijn. Een goed voorbeeld van weblectures ter ondersteuning is het opnemen van hoorcolleges met volle zalen. Dan zorgt de weblecture voor een extra service. Het geldt dan als een extra service omdat de studenten het college volgen met de achterliggende gedachte dat het wordt opgenomen. Dit scheelt schrijfwerk en dan kan er goed opgelet worden tijdens het college omdat de student weet dat hij/zij het college kan terug kijken. Pas als ze iets niet begrijpen maken ze een notitie. Weblectures ter vervanging is geen goed idee omdat het niet de bedoeling is dat deze tool wordt ingezet als een bezuiniging voor de school. Naar mijn mening moeten studenten altijd nog recht hebben om aanwezig te zijn tijdens een college. Weblectures ter vervanging is ook een slechte reclame voor het fenomeen ‘weblectures’. 
Gastspreker/docent loopt het risico om voor een lege collegezaal te staan, het is namelijk niet de bedoeling dat studenten alleen nog maar colleges vanuit thuis gaan volgen. Dan hoeft een docent in principe niet meer te komen. Het is dus de bedoeling dat studenten alleen een weblecture volgen wanneer ze echt niet in staat zijn om het college 'live' bij te wonen en als naslagwerk voor studenten die het college hebben gevolgd.

Om even terug te komen op het onderwerp ‘screencasting’. Wij hebben zelf op dit gebied vorige week tijdens de google hang out onze eerste ervaring opgedaan. Dit was live. Onze docent, Erica Diks, had ons de uitleg van de wiki laten zien aan de hand van een korte screencasting. Doordat we het ook op ons beeld zagen was het veel duidelijker wat er nu precies bedoeld werd. Dit was een goede ondersteuning.
Om nog terug te komen op onze vorige blog plaats ik hier nog een aantal voordelen van screencasting:
* Het is handig als er instructies worden aangeboden in de vorm van een screencast die iedereen in zijn eigen tijd kan doornemen;
* en vooral in zijn eigen tempo;
* Screencast is niet alleen handig om uit te leggen hoe een programma werkt maar ook voor andere dingen zoals een wiskundige berekening rustig en duidelijk uitleggen aan de hand van een screencast;
* Vervanging van face tot face instructie;
* De uitleg kan nog eens herhaald worden door de studenten.

We zijn benieuwd naar jullie reacties!

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat jullie mijn filmpje hebben gebruikt.
    Ik denk wel dat het belangrijk is als onze school gebruikt gaat maken van Weblectures, dat er bepaalde eisen of regels op gesteld moeten worden. Want zoals jullie zelf al aangeven is het niet de bedoeling dat een docent voor een lege collegezaal staat. Wel ben ik eens benieuwd waarom wij als opleiding dat nog niet hebben? terwijl andere opleidinden daar wel al mee aan de slag zijn gegaan, en hoe hun ermee omgaan zodat de docenten niet voor een lege collegezaal staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vera, dit filmpje had ik al een tijdje geleden bij de reacties geplaatst van het vorige blog. Jij had een paar dagen erna gereageerd en dit filmpje ook heel toevallig bij deze reacties gezet. Grappig dat we precies hetzelfde filmpje tegen zijn gekomen. Ik ga sowieso eens navraag doen bij studenten van de academie verloskunde hoe de docenten hier het proces van weblectures waarborgen zonder een lege collegezaal aan te treffen. Hier kom ik zeker nog op terug in het volgende blog. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. En wat een goede keuze dit fimpje want het maakt veel duidelijk en het is ook nog eens van Zuyd makelij!
    Ik denk dat weblectures inderdaad een uitkomst kunnen zijn als je als student verhinderd bent het HC bij te wonen. Maar weblectures bieden daarnaast heel nieuwe mogelijkheden. We zouden mbt tot bv avondstudenten of aanschuivers (werkende mensen die maar een enkel vak volgen) studenten uit heel Nederland kunnen aantrekken omdat ze thuis de colleges kunnen volgen en het dus niet uitmaakt waar ze wonen. Dat geeft heel nieuwe markten. Ook zou je weblectures kunnen inzetten ter voorbereiding van actievere werkcolleges.
    Wat betreft screencasting, je kan dus PP-presentaties laten zien maar kan je ook bv word-documenten laten zien? Zo kan je bv feedback geven over tentamens. Zou leuk zijn niet, als bij een MC-toets je de dag erna zelf je antwoorden zou kunnen nakijken, met toelichting! Jongens, er zijn volgens mij toepassingen zat.
    Gaan jullie zelf met screencast-o-matic ook een opname maken? Zou wel heel erg leuk zijn!! Zetten jullie dan op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de nieuwe ideeƫn over weblectures zoals de avondstudenten. Dit zal in het volgende blog ook weer aangehaald worden. Feedback over tentamens is inderdaad ook erg handig en ik denk dat veel studenten dit ook erg fijn zullen vinden als zij bijvoorbeeld niet zeker zijn over het uiteindelijke punt van een tentamen. Een toelichting via een screencast zou dan goed uitkomen. Dan zouden er ook geen extra bijeenkomsten meer hoeven te worden gehouden om het tentamen in te kunnen zien.

      De screencast-o-matic moeten wij nog uitvogelen maar wij zullen de komende week er eens naar gaan kijken!

      Verwijderen
  3. De weblectures en de screencasting vind ik een goede uitkomst. Op colleges. Als er onderwerpen zijn in colleges die redelijk pittig zijn en niet even in grote colleges niet verder diepgaand uitgelegd kan worden door bijvoorbeeld tijd, te veel leerlingen met vragen. Ik hoop dat ze in de toekomst hiermee te werk gaan zou voor de studenten en ik denk zowel leraren tijdbesparend zijn. Ik ben hier zeer zeker een voorstander van dan kan ik stof die ik niet goed heb opgenomen in de college nog een keer op gemak op me nemen en ook wel beter de verband zien dus zeker goed gedaan overingens. Goed uitgelegd duidelijk filmpje !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Feisal. Het is inderdaad een groot voordeel van deze webtool dat de stof die je niet goed hebt kunnen opnemen tijdens een college je thuis op je gemak kunt terug kijken.

      Verwijderen
  4. Ik zou het persoonlijk ook erg fijn vinden als Zuyd gebruik zou maken van weblectures. Ik maak zelf namelijk altijd erg veel aantekeningen en soms gaat het college me te snel, waardoor ik bepaalde leerstof mis of dit niet helemaal goed heb opgeschreven. Via weblectures zou ik dit thuis nog een rustig kunnen nakijken en ik neem aan ook terug kunnen spoelen om bepaalde zaken te laten herhalen. Ik denk dat het voor veel studenten ideaal klinkt.

    Het filmpje is erg verduidelijkend en wel toevallig dat het ook nog over Zuyd gaat. Erg interessant dat je dus in een presentatie met de webcam de presentator in beeld kunt brengen, dit had ik zelf nog nooit gezien. Zoals Erica zei is het ook erg fijn wanneer je een keer ziek bent.

    Het blijft wel belangrijk dat studenten gemotiveerd zijn om nog naar de colleges te gaan, want ik denk dat een aantal studenten toch liever in bed blijven liggen wanneer het college op blackboard komt te staan.

    Verder nog mijn complimenten over het blog zoals ik al aangaf erg verduidelijkend met het filmpje en de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je kunt zeker een weblecture terugspoelen en op pauze zetten etc. :) En ik vond het ook toevallig dat dit filmpje van Zuyd af kwam. Als je ziek bent zou het inderdaad een uitkomst bieden.

      Het blijft zeker belangrijk dat de studenten gemotiveerd blijven, in het volgende blog zal hier op teruggekomen worden i.v.m. de studente van de academie verloskunde. (hoe zij dit proces waarborgen)

      Verwijderen
  5. Zelf vind ik een weblecture een super tool voor te gebruiken op school. Omdat ik vaak aantekeningen maak onder een college krijg ik soms maar de helft mee wat gezegd wordt. Door middel van een weblecture zou ik dus thuis alles kunnen terugkijken en eventuele dingen nog kunnen opschrijven die belangrijk zijn.
    Daarnaast vind ik het filmpje erg fijn dit verduidelijkt jullie hele verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. weblectures zou voor veel mensen de oplossing bieden. bijvoorbeeld voor mensen die zwak zijn in bepaalde vakken. ze kunnen de weblectures zo vaak als nodig herbekijken. dit maakt dat er mischien minder kansen gebruikt hoeven worden voor studenten slagen voor een toets.

    Ook vind ik dat binnen PBM, weblectures eigenlijk een MUST have is. deze opleiding profileert zichzelf als een topsport-vriendelijke school. weblectuers zou DE oplossing bieden voor topsporters die vaker weg zijn, of in het buitenland zitten. In dit geval vind ik dat weblectures en screencasting wel als vervanging kan worden gebruikt. Ook ijverige studenten met een eigen bedrijf kunnen school makkelijker combineren. Ze hoeven geen school te missen door belangrijke afspraken. kortom wat mij betreft : invoeren !!

    BeantwoordenVerwijderen