vrijdag 25 januari 2013

Reflectie Mark

Toen we begonnen met de training webtools 2.0 was ik erg benieuwd wat dit ging inhouden. Ik dacht van te voren dat er alleen maar uitgelegd werd hoe twitter en andere webtools werktte. Het tegendeel werd bewezen en we gingen zelf aan de slag met van allerlei webtools. Van sommige webtools had ik nooit gehoord en ik was dus erg benieuwd wat dit inhield. Ook had ik voor deze training nog nooit een blog geschreven.

In de eerste les moest er uit een aantal onderwerpen gekozen worden en dit onderwerp moest dan verder uitgewerkt worden. Wij krijgen het onderwerp weblectures en screencasting toegewezen. Ik wist van te voren totaal niet wat dit inhield en we moesten dus eerst gaan opzoeken wat het onderwerp eigenlijk inhield. Doordat wij een onderwerp hadden gekozen waar we nog niks van wisten heb ik toch wat geleerd van deze training. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat weblectures en screencasting goed ingezet kan worden binnen de opleiding PBM. Door middel van weblectures zou men bijvoorbeeld een college nog eens terug kunnen kijken. Ook zou met behulp van een screencast bijvoorbeeld een portfolio heel duidelijk uitgelegd kunnen worden. Momenteel wordt dit nog niet veel gebruikt binnen de opleiding.

Voordat deze training begon gebruikte ik verschillende social media als Facebook en Twitter. Facebook gebruikte ik vooral voor de lol, en Twitter gebruikte ik om op de hoogte te blijven van het nieuws van verschillende beroemdheden, clubs en andere zaken. Door deze training ben ik gaan inzien dat Twitter ook goed gebruikt kan worden als communicatiemiddel tussen groepsleden. Echter ben ik er zelf van overtuigd dat afspraken beter gemaakt kunnen worden wanner er een bijeenkomst is in plaats van deze te maken via social media.

Het was ook erg leuk om te zien dat andere docenten tijdens de open space erg enthousiast waren over verschillende webtools die wij moesten presenteren. Er werd samen overlegd hoe sommige webtools het beste binnen de opleiding ingezet konden worden. Sommige docenten overwogen dan ook om deze webtools daadwerkelijk in te gaan zetten.

Ik vond de training erg leuk om te doen. Dit komt met name doordat men vaak zelf bezig was om nieuwe dingen te ontdekken. Ook vond ik het leuk dat wij dingen van de docent leerden, maar andersom ook. Ook de studiebelasting van de training was goed te doen. Echter, de andere vakken binnen deze minor namen erg veel tijd in beslag, en daarom zou ik deze training in een andere minor plaatsen. Zo kan men nog meer tijd besteden aan het uitzoeken van verschillende webtools doordat er meer tijd beschikbaar is.

2 opmerkingen:

  1. Jullie hadden inderdaad een tool waarin je je echt moest verdiepen. Maar waar een opleiding echt wat aan heeft. Bleek ook wel uit belangstelling open space. Wellicht had je eerder in de training al actiever met kunnen worden om er meer uit te halen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt, alleen is het vervelend dat we op het begin van het blok weinig lessen hadden met betrekking tot webtools. Op het laatst waren dit er meer waardoor men erg toch wat actiever mee bezig was. Dit heeft ook te maken met het maken van de workshop en dergelijke bij de andere training. Ik heb er in ieder geval wel veel van geleerd.

      Verwijderen