vrijdag 25 januari 2013

Feedback naar aanleiding van open space

 Naar aanleiding van de open space zijn er een aantal aspecten die ons nog duidelijker zijn geworden. Deze aspecten hebben vooral betrekking op het toepassen van weblectures en screencasting in het onderwijs.
 
Een nadeel van weblectures is dat de kans dat leerlingen niet meer naar een hoorcollege komen toeneemt. Dhr. Thissen wees ons er op dat weblectures goed toegepast konden worden, maar hier moet dan wel een voorwaarde aan verbonden zijn. Zo zouden de hoorcolleges vanuit thuis gevolgd kunnen worden. Er zal wel een voorbereidingsplicht moeten zijn, zodat de leerlingen voorbereid in de lessen zijn. Hierdoor gaat er tijdens de les minder tijd verloren, doordat er geen leerlingen in de klas zitten die niet voorbereid zijn.
Ook zou er een tijdsduur aan weblectures verbonden kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is dat een weblecture maar één week op Blackboard staat. Hierna wordt de weblecture verwijderd van de site. Deze weblecture is ook niet op te slaan op de PC, of terug te vinden op de site van Blackboard.

De docent van kleurrijk veranderen leek het vrij eng om opgenomen te worden tijdens het geven van een college. Een optie om er voor te zorgen dat docenten dit niet meer eng vinden is om een bepaalde training te geven in het maken van weblectures. Hierdoor gaan docenten zelf met weblectures aan de slag en zullen ze het uiteindelijk minder eng vinden. Ook stelde deze mevrouw voor om het hoorcollege via een weblecture te doen, maar er moet dan een responsiecollege ingelast worden voor alle vragen. Deze zal ingelast moeten worden omdat het moeilijk is om via de PC vragen te stellen en vaak worden dan dezelfde vragen gesteld. Wanneer er een college voor wordt ingelast is dit niet het geval.

Verder zijn we nog te weten gekomen dat er momenteel op de Sportcentrumlaan al materiaal is om weblectures te maken. Dit wordt gebruikt om te kijken of het maken van weblectures werkt en een meerwaarde heeft. Echter is het moeilijk om dit materiaal te verplaatsen naar een andere locatie. Een mogelijkheid is dat de ruimte waar de apparatuur wordt afgehuurd door docenten, zodat zij hun weblectures kunnen opnemen. Hierdoor hoeft men ook geen extra kosten te maken.
 
Zoals hierboven te lezen is was de open space dus een groot succes. De docenten waren erg enthousiast en dachten goed mee over de manier waarop de webtools ingezet konden worden.

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat jullie terug hebben gereflecteerd op de open space.

    Jullie beschrijven een stukje als een voordeel maar ik zie er voordelen en nadelen aan.

    het stukje over de tijdsduur dat de weblecture maar 1 week op blackboard wordt gezet en daarna wordt verwijderd en dat de weblecture niet op te slaan is op de pc.

    Het voordeel daaraan is dat de filmpjes niet zomaar op youtube geplaats kunnen worden en dat bepaalde mensen die niet in de les aanwezig kunnen zijn toch zo de theorie mee krijgen.

    Een nadeel vindt ik dat als het flimpje verwijderd is je nooit meer terug kunt kijken om zo de theorie te linken aan het verhaal wat de docent heeft verteld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vera,

      Bedankt voor je reactie, Ja dat klopt enerzijds.. anderszijds was het juist voor de docenten als een voordeel benoemd dat een weblecture en maar voor een bepaalde tijd op staat. Zo zijn studenten (wanneer er geen echte colleges meer plaatsvinden) genoodzaakt om inderdaad binnen een week dat college te volgen en zich voor te bereiden op eventuele werkcolleges.
      voor de student zelf kan dit inderdaad ook als nadeel gezien worden..

      Verwijderen