vrijdag 25 januari 2013

Reflectie Levy Jacobs

In het begin van deze training, wist ik niet goed wat ik er van moest denken. Een twittertraining? Waar slaat dat op, dacht ik meteen. Aan de andere kant dacht ik; Achja, het kan in ieder geval niet erg moeilijk zijn. Uiteindelijk bleek het natuurlijk niet alleen om twitter te draaien, maar om allerlei verschillende webtools. Tijdens de eerste training werden deze webtools toegewezen aan de verschillende subgroepen. Uiteindelijk kreeg mijn groepje de webtools; weblectures en screencasting. Het zei me eigenlijk allebei niets. Ik had er wel een beeld bij, maar dat beeld klopte achteraf niet. Ik dacht namelijk dat screencasting met solliciteren te maken had. Dit beeld had ik gekregen omdat een vriend van mij moest solliciteren door middel van een video, waarin hij zichzelf presenteerde.Achteraf bleek dit dus niet screencasting te zijn. Nadat de onderwerpen waren verdeeld, werd duidelijk wat we met deze tools moesten gaan doen. Namelijk uitzoeken wat deze webtools inhouden, een blog schrijven en een wiki maken. Uiteindelijk volgde er een presentatie en een open space voor de docenten. Hier vertelde we de docenten hoe de webtools op Zuyd hogeschool kunnen worden ingezet.

Volgens mij kunnen beide webtools heel goed worden ingezet op Zuyd Hogeschool, het is ook erg jammer dat dit eigenlijk nog niet is toegepast op Zuyd. Ik denk persoonlijk dat de weblectures de hoorcolleges kunnen vervangen. De docent kan dan eenmalig een college opnemen. De studenten kunnen dit gewoon terugkijken op blackboard, ze kunnen het dan in hun eigen tijd bekijken, maar ook terugspoelen, als ze iets niet snappen. Er zijn bijvoorbeeld zeven hoorcolleges in een bepaalde minor, deze hoorcolleges kunnen allemaal eenmalig worden opgenomen en vervolgens kan dit gedurende het hele jaar, (of misschien nog wel langer, als het vak niet veranderd) worden geplaatst op blackboard. Hierdoor bespaart de school kosten en kunnen de studenten vanuit thuis leren. Een belangrijk onderdeel bij de weblectures, dat zeker moet worden ingezet, is het responsiecollege. Dit is een college waar de docent alle vragen van de verschillende weblectures kan beantwoorden. Dit zal dan bijvoorbeeld twee weken voor de toets plaatsvinden. Hierin kunnen de studenten hun vragen stellen, zodat dit niet allemaal via de mail hoeft.

De inzet van screencast binnen Zuyd Hogeschool is ook minimaal, daarom zou ik Zuyd adviseren om de screencast toch in te zetten bij bepaalde trainingen. Bij de excell training kan door middel van screencast heel goed geoefend worden met de programma's. Je kan hierbij terugspoelen en door middel van een stem die je hoort precies de handelingen uitvoeren zoals op het scherm. Met deze screencast kun je als individu alles thuis nog een keer oefenen, maar het scheelt ook tijd voor de trainer. De trainer maakt een screencast , (Dit is erg simpel, bv met het programma screen-o-matic), hij/zij zet deze screencast op blackboard en zo kunnen de studenten d.m.v. een screencast van b.v. Excell de basis onder de knie krijgen. Dit scheelt dan weer een uur uitleg, waardoor de studenten tijdens de daadwerkelijke training meteen aan de slag kunnen.

Als ik naar mezelf kijk, wat heb ik dan geleerd? Ik denk dat ik een heel duidelijk beeld heb gekregen van de inzet van webtools. Als ik dit moet vertalen naar een competentie, dan is dit denk ik de ontwikkeling van mijn ICT-Skills. Ik weet hoe je een screencast moet maken, ik weet wat je met een weblecture kunt doen(het maken van een weblecture is wel behoorlijk lastig), en ik weet hoe je bepaalde social media in je voordeel kan gebruiken. Ik heb nu een twitter-account en ik ben ook van plan om een linkedin account aan te maken. Hiermee heb ik dus aan de competentie Netwerken gewerkt. Via deze platformen kun je namelijk in contact komen met professionals die je normaal nooit kon bereiken. Tevens heb ik veel samengewerkt met Mark, Rona en Patty ook hier heb ik een aantal competenties ontwikkeld, dit zijn eigenlijk wel de competenties die je in elke samenwerkingsvorm ontwikkeld, zoals samenwerken en het geven van feedback.
Ik denk echter dat de ICT-Skills het belangrijkste zijn, met deze "skills" kun je namelijk je voordeel doen op je afstudeerstage. Als er bij een bepaald bedrijf bijvoorbeeld nog niks wordt gedaan met bv Twitter, Linkedin, screencastings, video's etc. dan zou je hier wel een behoorlijke slag in kunnen slaan door andere mensen binnen het bedrijf hier bewust van te maken."

Als ik naar de training zelf kijk, dan zou ik wel een aantal dingen aanpassen. Ik zou de bijeenkomsten naar het begin van het blok verschuiven. Nu hadden we namelijk in het begin een bijeenkomst, en vervolgens pas weer na de kerstvakantie. Hierdoor waren bepaalde mensen totaal niet bezig met de blogs, de wiki en de webtools. Het was zeg maar een training voor erbij, zo werd het volgens mij een beetje gezien door de meeste. Om dit te voorkomen was het ook handiger geweest om Judith van Hooijdonk aan het begin van het blok te laten komen. Zei is de "expert" en ze had dan simpele dingen kunnen uitleggen, zoals het gebruik van Wikispaces. Dan was er ook niet al dat gezeur geweest over de moeilijkheid van dit programma. Verder vond ik dat Erica de training goed vorm heeft gegeven, met bv. de presentaties en de open space. Wel zou ik de mensen beoordelen op de presentatie, de wiki en de blogs, want sommige mensen hebben bijna niet getwitterd, aan de ene kant was dit wel de opdracht, maar aan de andere kant is het ook je goed echt om niet te twitteren, maar goed.....Alles bij elkaar opgeteld vond ik het een interessante en leerzame training!

1 opmerking:

  1. Deze training heeft voor jou in ieder geval bijgedragen aan een stuk visie op inzetten van deze tools. Hoop dat je er in je stage inderdaad actief naar gaat kijken.
    En ja, ik zal een volgende keer eerder bijeenkomsten houden.

    BeantwoordenVerwijderen