maandag 26 november 2012

Webtools 2.0

Woensdag 21 november was voor ons de eerste training webtools 2.0., in deze training hebben we een aantal subgroepen gevormd. Onze subgroep bestaat uit; Mark van Mourik, Patty Janssen, Levy Jacobs en ik (Rona Voncken) we wisten allemaal niet zo goed wat we van de training moesten verwachten en waren dus ook erg benieuwd wat dit allemaal in ging houden.

Allereerst kregen we een aantal stellingen, waarin we bij Ja, Nee, Niet meer konden gaan staan. Hierbij werden vragen gesteld als ; Gebruik je facebook? Gebruik je twitter?
Eigenlijk was ik zelf best verbaasd over het aantal personen dat twitter gebruikt. Dit vond ik erg laag, zelf ben ik overigens ook geen voorstander van twitter. 
Wel kwam ik er gedurende de training achter dat het 'twitteren' verplicht was tijdens de training, hierna heb ik deze dan ook maar aangemaakt om druk te gaan tweeten via onze #twebt.
Wel vind ik persoonlijk dat afspraken maken vrij lastig loopt via twitter, en verkies ik dan ook nog altijd de mail/ dropbox met mijn subgroep. De eenvoudige dingen zijn echter makkelijk te bespreken via een tweet.

In deze eerste bijeenkomst hebben we met de subgroepen bepaalde 'dingen' moeten uitzoeken. Dit werd het onderwerp waarover we moesten bloggen. Wij als subgroep hebben gekozen voor het onderwerp Screencasting en Weblectures.
Eerlijk gezegd hebben we er allemaal niet heel veel verstand van. Hierbij dan ook wat meer uitleg voor degene die er ook nog niet zoveel vanaf weten. Graag zouden we natuurlijk ook reacties ontvangen en eventuele vragen. 

Weblectures

Weblectures zijn opnames van bijvoorbeeld presentaties of colleges. Vaak is het zo, dat wanneer bijvoorbeeld een belangrijk college gegeven wordt, je net die keer ziek bent. Dat is erg vervelend, meestal is het niet mogelijk om het college dan alsnog bij te wonen. Door middel van weblectures wordt dit echter wel mogelijk. Bij deze opnames is het van belang dat de audio van de spreker duidelijk hoorbaar is, verder kunnen ook eventuele dia's of beelden getoond worden. Voor de wereld is dit in onze ogen een goede ontwikkeling, omdat het toch vrij vaak voorkomt dat je ergens niet bij kunt zijn en hoe handig zou het zijn als je, je niet druk hoeft te maken omdat je iets mist. Omdat je het toch gewoon terug kunt kijken. 
Hierdoor zal veel minder kennis verloren gaan. 
Een weblecture, krijg je via streaming op je pc. Dat wil zeggen dat je het niet hoeft te downloaden en dat het gewoon stukje voor stukje binnenkomt op je pc, maar er niks achter blijft op de pc. Waardoor er dus geen ruimte in beslag word genomen door allerlei downloads.
Vroeger was het vrij ingewikkeld om deze opnames te maken, maar tegenwoordig zijn daar hele systemen voor ontworpen. Zeg nu zelf, hoe fijn zou het zijn als we die apparatuur in onze collegezalen hadden, waardoor we colleges gewoon via thuis zouden kunnen volgen?
Dit is al mogelijk door een eenvoudige druk op de knop van de spreker. Waardoor er eenvoudig en automatisch een opname gemaakt kan worden.

Het tweede onderwerp waar we het over gaan hebben is screencasting

Screencasting

Ook screencasting heeft met opnames te maken. Echter neem je hier niet op wat een spreker of presentator verteld. Maar neem je, je computerbeeld op. Hiermee kun je direct registreren wat je doet en zo iemand bijvoorbeeld iets duidelijk maken. Dit filmpje kun je ondersteunen met audio die je middels een microfoon opneemt.

Beide 'dingen' vinden wij persoonlijk best wel een verrijking, we zouden het dan ook heel fijn vinden wanneer weblectures worden ingevoerd binnen het onderwijs. Wel ben ik ervan op de hoogte dat, dat bij sommige onderwijsinstellingen al het geval is. 
Er zullen vast en zeker ook nadelen zijn aan weblectures en screencasting, deze hebben wij echter nog niet kunnen ontdekken en we hopen dan natuurlijk ook op reactie van onze medestudenten om te zien hoe zij hierover denken.

Benieuwd naar jullie reactie, op onze informatie tot nu toe. 
We zijn benieuwd naar alle leerzame, leuke dingen die deze training ons nog zal brengen
Veel succes met bloggen, en tot twitters!




13 opmerkingen:

  1. Leuke inleiding hebben jullie geschreven.
    Ook vind ik de informatie die jullie geven duidelijk en is jullie blog overzichtelijk. Door jullie heb ik een beter beeld gekregen wat screencasting en weblectures inhoudt. Ik ben wel benieuwd naar welke voor en nadelen deze tools hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het uitzoeken, zal deze week opnieuw bloggen met de voor en nadelen :)
      Dankjewel voor je reactie!

      Verwijderen
  2. En ook jullie zijn online!

    Inderdaad, zoals Vera zegt, een duidelijke inleiding zodat we allemaal, in grote lijnen weten, waar jullie tools over gaan. En fijn dat jullie/jij Rona, er in ieder geval enthousiast over is.

    Voor jullie een tip. Op Zuyd Heerlen is een vrij grote AV (audio-visuele) dienst waar men ook ervaring heeft met het maken van weblectures. Zou ik zeker eens contact mee opnemen. Heb wellicht gericht een contactpersoon voor jullie. Kom ik nog op terug.

    Ik ga jullie vogen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor u reactie, het is natuurlijk altijd fijn om even contact te hebben met iemand die er al veel mee bezig is.
      we wisten zelf voordat we begonnen ook nog niet duidelijk wat het allemaal inhield en de grote lijn is nu duidelijk.

      de voor en nadelen zullen snel volgen!

      Verwijderen
  3. Hellooo,
    Heel goed dat jullie deze twee tools hebben beschreven. Ik wist inderdaad niet zoveel vanaf. Wel heb ik gehoord dat Zuyd al bezig is met weblectures op de locatie Sportcentrumlaan. Weten jullie of wij (Havikstraat) al mee bezig zijn? Het zo inderdaad fijn zijn om thuis op de pc colleges te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Pavi,

      Zover ik weet is de Havikstraat er nog niet mee bezig.
      In Heerlen zijn ze er drukker mee, maar ik zal dit even verder uitzoeken en dan zal de reactie spoedig volgen.

      Het zou inderdaad superfijn zijn, wanneer we colleges altijd kunnen terug kijken of bijv. in geval van ziekte thuis kunnen volgen!

      Verwijderen
  4. Inderdaad binnen Zuyd zijn diverse locaties met mobiele weblectureset: op Sportcentrumlaan, Hotelschool, Academie Verloskunde en Heerlen. Mijn collega heeft een blog bijgehouden tijdens een weblecture-project, zie: http://weblectures.blogspot.nl/search/label/weblectures
    Trouwens bij screencasting kan je ook spreker in beeld zetten.
    Super dat jullie reageren op de reacties in je blog!
    Mijn blog is 2bejammed.org

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de reactie en de bijbehorende link!
    Hier staat veel informatie over weblectures en kunnen we goed gebruiken om meer kennis op te doen over dit onderwerp.
    Het klopt dat je ook bij screencasting een spreker in beeld kan zetten. Hier zullen we ons nog meer in gaan verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede blog! ik ben zelf meerdere malen op TU/e geweest en daar is dit niet meer weg te denken (overigens op heel veel Universiteiten niet) het is een zeer goede webtool naar mijn mening. persoonlijk ben ik van mening dat Zuyd nog achterloopt met het inzetten van deze tool! nu zie ik in reacties hierboven dat het op andere (dan onze) locaties wel wordt gebruikt, ik ben wel benieuwd hoe de studenten hierover denken. Ik vind dat Zuyd studenten de mogelijkheid moet bieden om bv. colleges terug te kunnen zien op het net of via welke manier dan ook

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooie blog ! Het is duidelijk wat je uitlegt! het spel vond ik persoonlijk erg leuk. Het werd erg duidelijk te zien dat er min of meer een social-media cultuur bestond in de klas!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind goed dat jullie een blog hebben geschreven waar jullie niet veel vanaf weten en vooral waar wij ook nog niet veel vanaf weten, zodat er iets nieuws naar buiten wordt gebracht. Ik vind jullie vervolg blog goed op elkaar aansluiten. Ik zelf vind het een goede en moderne manier van communiceren en zou dit graag ook nog meer binnen onze school zien! Ik ben het ook met sander eens, dat het handig is als je de colleges terug zou kunnen zien. Op deze manier blijft het beter hangen en heb je specifieke voorbeelden bij de hand, je hoeft je zo ook niet meer totaal te focussen op het maken van aantekeningen, maar kunt beter luisteren naar de spreker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello,

    Ja ik heb er inderdaad al eens eerder van gehoord en dit lijkt me ook wel een opkomende trend omdat ik ook heb vernomen dat sommige scholen hiermee experimenteren. Duidelijke blog overigens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dit een duidelijke blog qua informatie en het leest ook fijn. Daarnaast zou het echt ideaal zijn als Zuyd Sittard ook gebruik gaat maken van het opnemen van colleges. Dit zou het 'luie' student leven nog meer verfraaien.
    Persoonlijk zie ik hier wel toekomst in en snap eerlijk gezegd ook niet tot Zuyd Sittard er nog geen gebruik van maakt. Studenten die ver moeten reizen, zullen op een vrijdag liever enkele uurtjes langer willen uitslapen en dan het opgenomen hoorcollege willen terug kijken wanneer het hun uitkomt. Ook bij onduidelijkheden kunnen aan de hand van het opgenomen hoorcollege gerichte vragen worden gesteld aan docenten. Daarnaast zou dit ook een oplossing zijn voor de soms overvolle college zalen.

    BeantwoordenVerwijderen